Je bent een doorgewinterde freelancer (illustrator, kunstenaar, ontwerper of tekenaar bijvoorbeeld) en krijgt een mail of bel met de vraag iets te maken of doen. Ja roepen kan. Antwoord geven op de vraag of het project echt goed bij je past is – zeker als je twijfelt – een beter plan. Een artikel over focus. Met een handige tweepunts-check die beantwoordt of je ja moet roepen tegen een opdracht/verzoek.
Het is waar ik zelf weer eens verder in wil groeien. Ik schrijf in de Maandag Motivatie altijd over wat ik zelf wil leren. Ik ben net zo lerende als jij - mede creatieve ondernemer - bent. Eén van de leerpunten sinds het begin van mijn freelance creatieve carrière (toe maar) nu zo’n 19 jaar geleden, is om mijn eigen richting uit te blijven gaan. Niet reactief zijn en op alles ja roepen, maar me af te vragen: wat wil ik? Welke kant wil ik op?
Eigenlijk kan ik die vragen nog beter formuleren. Komt-ie...
Wat wil ik nu?
Welke kant wil ik nu op?
Het is een vraag die gaat over wat je nu verlangt. En dus is die vraag stellen niet iets eenmaligs. Het komt telkens in je creatieve bestaan en dito onderneming weer terug; blijft relevant.
Op dit moment is mijn richting: mensen met een creatief verlangen en veelal creatief beroep met eigen onderneming te helpen groeien door helder te krijgen wat ze echt willen en de obstakels tussen waar ze nu zijn en waar ze naartoe willen, weg te nemen door het structuur, stappen, lef en steun van gelijkgestemde vrouwelijke kick ass creatives.
Maar mijn eindpunt wordt op momenten wazig en die van jou vast ook. Die horizon is ver weg, want er staat ineens iemand voor je neus te zwaaien met een verzoek. En hee, daar staat nog iemand die je van de snelweg af lonkt en een zijweggetje op wil krijgen. Een greep verzoeken:
Of ik iemand kan begeleiden bij het schrijven van haar manuscript.
Of ik het concept, tekst en beeld van een reclamecampagne kan ontwikkelen.
Of ik er oren naar heb om een prentenboek-workshop te geven (doe ik al jaaaren niet meer).
Of ik een kalender kan maken voor iets juridisch-achtigs-dingerigs.
Of een journalist me kan bellen voor input over het creatieve proces.
Dit is geen pleidooi voor het werken met oogkleppen op. Want dat mis je een hoop fijns. Het gaat om het maken van bewuste keuzes. Hier een tweepunts-check om ervoor te zorgen dat je de juiste keuze maakt bij projecten/opdrachten waar je over twijfelt…en eigenlijk ook voor alle andere opdrachten.
Twee doeltreffende vragen. Deze tweepunts-check toe passen dus, als je weer eens gebeld of gemaild wordt met een opdracht of ander verzoek en niet meteen een volhartig JA voelt.
Zo, en nu heb ik zelf dus eindelijk iets in handen – twee vragen maar – om de juiste keuze te kunnen maken. Hoezee ho-la-di-jee.
Creatieven moeten sowieso niet overal ja op zeggen, vind ik, maar af en toe op het rechte pad blijven. Getverjesses wat een saaie boodschap. Die zijpaadjes zijn juist zo leuk en interessant. Maak het rechte pad is aantrekkelijker, is mijn devies, want dan bereik je nog eens je eindpunt. Als ik steeds een zijpad op hobbel, en weer eens en nog eens, raak ik vaak het eindpunt uit het oog. Vandaar.
Dank voor het lezen en leuk dat je er (weer) was. Deel dit bericht vooral. Bijvoorbeeld met jouw creatieve vriend(in) die misschien ook wel wat meer mag gaan doen wat ze echt wil in plaats van vooral reactief te zijn en op veel 'JA' te zeggen. Vind ik geweldig, dank!
Liefs en tot rap,
PS Zin om je creativiteit en/of je onderneming eens écht te laten groeien? Ik heb een plekje met jouw naam erop in mijn mentoring programma. Je kunt nu instappen, maar laten we elkaar eerst even bellen om te kijken of jij, ik en het programma een match zijn met wat jij nu nodig hebt. Als je meedoet ontvang je de Your Creative Success box in je brievenbus en direct toegang tot de online academy én tot de groep geweldige, ondernemende vrouwen in de besloten community van The Creatives Club.
Kom net zoals 1000+ tekenaars, kunstenaars, ontwerpers en illustratoren ook op mijn ere lijst en ontvang inspirerende mails (Friday Fun genaamd) over creativiteit, maken en het hebben van een creatief beroep of bedrijf.
50% Afgerond
Sluit je aan op onze erelijst van creatievelingen die elke veertien dagen onze inspirerende en motiverende Friday Fun krijgen. Eindelijk iets leuks in je mailbox.